Friday, June 12, 2009

pertoloNGAN & keluHAN

pernah kew kita tolong org???ikhlas @ terpaksa...adekah kite tolong sbb nk suh nampak yg kite ni baek..atau mungkin sekadar nk balas budi org tersebut @ sanak sedara dier@tanggungjawab yg terpksa djalankan..sume tuh ade dlm diri masing2..mungkin org takkan tau niat @ status kite menolong diorng..tapi sume tuh akan nampak dri mata hati sesetngah org..

pernah kew kite menolong org..tapi dalam pada kite sedang menolong, kite mengeluh..ade pernah pikir prasaan org yg kite tolong..semestinye org tuh akan pkir "ikhlas ke die ni tlong??aku da menyusahkan dier ke???"..perlu kew tengah2 kite tlong org kite mengeluh??"penatla...x larat la.."..ikhlas kew kite???tanya pada diri sndri..

tolong menolong adelah 1 amalan yg patut d praktikkan..tpi nk menolong pon ade hadnye jugak..jika kemampuan kite terhad, @ akan mendatangkan mudarat pada diri kite, cube elakkan @ hanya tolong dengan cara lain yg lebey menyenangkan kte..yang penting KEIKHLASAN!!tiada RUNGUTAN..dan juga KELUHAN..

saye berbloging dri pengalaman sendiri..bile ade yg menolong tpi masih menumpahkan keluhan yg jelas menunjukkn ketidakikhlasan...better x yah tolong..sekadar renungan bersama~
Islam memerintahkan kita untuk saling tolong menolong dalam kebaikan dan ketakwaan. Dan melarang kita tolong menolong dalam dosa dan permusuhan. Jadi kita diperintah oleh Allah untuk saling tolong menolong dalam kebaikan. Membantu saudara, membantu teman, karib kerabat, dan orang lain, dalam segala kebaikan, dan dalam hal ketakwaan. Membantu mereka untuk mempelajari Al Quran, mempelajari ilmu-ilmu yang diberikan oleh Allah pada orang-orang pilihan. Seperti Rasul dan para sahabat. Sehingga kejayaan zaman rasul dan para sahabat bisa muncul dijaman kita. Dan kita bisa menikmatinya. Indahnya hidup dengan tuntunan Allah. Aman rukun damai adil makmur dan sejahtera.

Dan jangan tolong menolong dalam dosa dan permusuhan. Seperti menunjukkan atau membawa orang lain kepada tempat-tempat maksiat. Atau menonton acara-acara televisi, atau bacaan-bacaan yang menimbulkan berahi, atau menyampaikan kata-kata orang lain pada seterunya, sehingga makin dalam permusuhan diantara mereka. Begitu juga dengan menyebarkan fitnah, gossip, dan menebarkan permusuhan. Dan tolong menolong dalam dosa. Seperti membayari orang pergi ke tempat maksiat, memberi alcohol, narkoba.

Tugas orang yang beriman, menolong, membantu mempertemukan orang yang akan berpisah, mendamaikan orang yang sedang berseteru, mengajak orang kepada pekerjaan-pekerjaan yang diridhoi Allah. Dan menjauhkan diri daripada perbuatan yang tidak terpuji dan munkar. Seperti menghasut, memfitnah, mecaci maki, saling mengejek, merendahkan orang lain, menghina, dsb.

-Hajialay.com-

SAPE YANG MAKAN GULA DIER LA YANG RASA MANISNYA!!!


No comments: