Wednesday, June 12, 2013

Review: DIY Pelamin (E-day 5)

"Masihkah dengan janjimu
Apapun jadi akulah pilihanmu
Engkau sanggup hapusi cinta yang lalu
Ku angankan pelamin indah untuk kita berdua singgah
Sayangnya... Semua musnah"

Salam semua..haipp..ape la lagu kt atas tu..Pelamin anganku musnah??owh No!!!..haaaa kali ni saya nk share + buat review pasal Pelamin Anganku yang tak musnah hari tuh..DIY dengan sangat gigih..
Meh sape nk tengok camne nk DIY pelamin yang simple2..alaa..untuk tunang boley la..untuk kawen sila la korang carik yg elok sket..hahahahhaa...

After majlis merisik harituh adalah bincang2 dengan umi suma pasal pelamin, hantaran, n macam2..so umi tanya samada saya nk amik pelamin dengan mana2 bridal..n dengan sepenuh yakinnya saya cakap nak DIY..at dat time saya macam tak de idea sangat lagi macam mana rupa bentuk pelamin yang nak..google2 je tengok idea2 yang bersepah tuu..Yang paling penting adalah theme color..kene la match n sesuai..

Then saya dengan Incik Tunang mulakanla pencarian carik kain untuk tirai..bunga..bantal ottoman, vase dan macam2 la. Kain untuk tirai tu cari je kat Kamdar..beberapa kali jugak la pegi Jalan tar semata nak cari kain untuk tirai..masalah yang paling stress bile takde kale yang nak..kalau nak ikotkan kaler yang saya pilih tak de lah pelik sangat..saya pilih PUTIH untuk tirai paling belakang..PEACH n PINK..nak dapatkan pink yang sesuai tuh sangat susah..ada yang terang sangat..ada yang gelap sangat..tapi pencarian berakhir jugekkkk..rembat je yang mana ada!!

After da settle beli kain saya hantar ke kedai jahit untuk jahit kat tepi tirai tuh..nak bagi nampak kemas sket..teruk sangat bulu2nya..

Hari minggu memang d penuhi dengan aktiviti2 mencari dan mencari..xabeh ngan cari itu ini..selain tuh saya dok menerai gubah2 bunga utk vase yang nk letak kt pelamin..maklum la..saya ni bukan pernah nk gubah2 apatah lagi gubah bunga ni..hakhak

Mehtengok camne saya menggigihkan diri buat pelamin ni!!

 Haaaa..memula kene lekatkan tirai putih dulu..saya lekatkan di langsir rumah..senang keje..untuk yang ni memang mengambil masa lama..dengan saya yang tak berpengalaman kejap g kiri..kejap g kanan..nak pastikan tirai tuh takkan tercabut...
 Dan kemudiannya letak plak tirai kaler pink n ikat tengah2..ni idea dari umi..saya buatkan je..time tu memang tak dapat gambaran lagi ape rupa pelamin saya ni..nak benti buat pon dah terlambat..so kne teruskan jugak siapkan..
 Seterusnya letak plak tirai peach kt kiri n kanan seperti gambar d atas..letakkan flower wreath kt ketiga2 tirai...huii..seb baik beli 3..memang ngam2 jeee..

Letak bunga panjang2 kat atas..combine 2 color orange n white..Letak jugak "IBU" bunga kat tengah2 antara kiri kanan..owh bunga tuh beli kat kelantan..tengah2 buat pelamin, umi ajak keluar cari barang2 yang tak cukup lagi..so alang2 ambik la bunga tuh n bunga kuning yang d letak kt sekeliling pelamin tuh..

Platform yang di gunakan untuk pelamin tuh adalah tilam..heeee..di yakini selamat sebab bila duduk tka tenggelam pn..Bantal Ottoman tuh saya beli kat KL..seb bek bonet kete muat nk letak 2 ketol bantal tuh..

Untuk kaver platform tilam tuh saya da mintak jasa baik my BFF (izza) untuk meminjamkan kain bulu2 tuh kt saya..seb bek jugak muat memang sesuai sangat2 sizenya..TQ2..

bantal 4 bijik yang kat belakang tuh (kaler gold n silver) saya beli kat AEON Wangsa Maju..dengan harga yang murah..RM15.90 untuk 2 bijik..jadiknya saya beli la 4 bijik..berbaloi2

Okeh..ini adalah full view pelaminan saya harituh. Untuk bangku kat belah kiri n kanan tuh sebenarnya adalah bangku meja solek kat bilik saya n bilik tetamu..huahhahaa..menjadi mangsa!!umi yg buat2 letak kain..riben n macam2..Pasu kat tepi tuh saya letak air kaler biru bagi naik sket warnanya..

Owhh..kat tirai tuh jugak saya letak butterfly n bunga kecik2..leh letak2 n lekat dengan peniti je..haaa..amacam???hasil dari tanganku di bantu adik n umi..hihihi..Abah dtg tengok2 dengan muke teruja..tak percaya ke anak dia berbakat???haaaaaaaha :D


Wahh..entry ni panjang sangat..sudah2...simpan tenaga untuk update review untuk hantaran plak..nnti sila la usya2 review yang dah d buat pasal Invitation Card n Engagement Dress :)

No comments: