Thursday, July 25, 2013

14 Ramadhan - Happy Belated Birthday sis

14 Ramadhan lepas, umi ada sent message ni kat family group whats up..

"Puteri bongsu yang di lahirkan pada 14 ramadan jan 3.27 pg bersamaan 23 januari 1997...diberi nama ain hafeeza feetreynna....mata pelindung......."

Yaaaa..itu la adik saya..selepas 10 tahun saya hidup berseorangan tanpa adik beradik dengan kata lain 10 tahun jadi anak tunggal..bila umi bagitahu yang saya bakal dapat adik, terus saya letakkan syarat nak adik perempuan..(ada alasan sendiri kenapa nak adik perempuan)..Alhamdulillah Allah makbulkan permintaan itu..diberinya kepada saya seorang adik perempuan yang akan jadi teman untuk gaduh, teman untuk berkongsi suka duka..terima kasih ya Allah..

Dulu hadirnya buat saya rasa tak selesa..sebabnya saya sukakan suasana sunyi..dan saya terbiasa hidup berseorangan..bila zaman kecilnya memang terlalu suka menangis tak bersebab (pemegang rekod menangis paling kuat dalam family sehingga sekarang tiada yang mampu pecahkan rekod ni GOOD JOB) membuatkan saya asyik memendam rasa tak puas hati..dan bila umi mula start suruh saya buat itu ini untuk adik, bertambah saya rasa kasih sayang umi berkurang...terpaksa berkongsi kasih sayang yang sebelum ni sepenuhnya hanya untuk saya..Bila saya dan adik ada bersama mesti akan ada sessi gaduh yang tak bersebab, umi dan abah akan jadi referee untuk leraikan pergaduhan tu..


Tapi sebenarnya semua yang jadi tuh bersebab..hadir adik menghilangkan sunyi abah dan umi..selepas 3 tahun hadirnya adik, saya mula bersekolah di asrama..habis sesi persekolahan saya melangkah lagi jauh ke Arau dan seterusnya ke Shah Alam..sehingga ke hari ini saya masih seorang perantau..Adik yang masih di Kelantan jadi tempat untuk abah dan umi melepaskan rindu pada anak2.. (even adik dok asrama, every week akan jumpe jugak)..

Hubungan saya dan adik semakin akrab sejak beberapa tahun lepas..mungkin kami sama-sama semakin matang..sebab saya tahu selain umi dan abah, hanya adik yang akan bersama saya saat jatuh bangun saya.. Kami berkongsi cerita, berkongsi kisah masing2..sayang saya pada adik takkan terbagi2..

Saya tau Allah hantarkan seorang adik untuk saya belajar tentang tanggungjawab...mengalah..berkongsi..dan ini amanatNya untuk saya..InsyaAllah saya akan jaga amanat ini sebaiknya semampu saya..

Happy Belated Besday Adik.. (arini dah 16 Ramadhan)..
Along sayang Adik :)

Assalamualaikum

No comments: