Tuesday, July 24, 2012

Kahwin, Tak Kahwin??Kahwin muda

Salam 4 ramadhan,

Semalam di facebook saya bersepah orang post video kahwin si polan yang berumur 16 tahun kahwin dengan si polan berumur 14 tahun..Mula-mula saya tak berminat pun nak tengok..tapi bila dah terlalu ramai yang post saya pon merajinkan diri click play video tu..

...Starting video pun dah nampak kenduri kahwin tuh memang di buat secara besar-besaran..pelbagai persiapan yang gah dan cantik2..ade bunga2 dan belon2 (dah macam birthday party plak)..Saya lagi la excited nak tengok empunya badan yang nak kahwin tuh..selang beberapa minit kluar la muka mempelai..pergh..ayat pertama kluar dari mulut saya "budak2 nye perempuan ni"..(dah sah2 baru umur 14 tahun)...bile tukar baju ala2 gaun tuh nampak la matured sket..(tua la plak nampak n gayanya).. kek kahwin diorang pon sampai 4 tingkat..sporting sangat family diorang...

then...

saya terpikir...

masa umur 14 tahun ape yang saya fikir??lepak dengan member2..bergelak tawa..buat kes disiplin sekolah..ponteng class..

masa umur 14 tahun apa yang saya buat??nak masak pun haram tak reti (masak air n megi jela tau time ni).. tau basuh baju seniri pon sebab dok hostel..

masa umur 14 tahun ape yang saya nak??abeskan masa dengan member2...kalau boley wiken pon tak nak balik..gile!!!

credit pic: Google

masa umur 14 tahun ape yang saya dengar??macam2 lagu..yang saya ingat saya addict ngan lagu "all or nothing - otown"..bawak walkman curik2 time dok hostel..orang lain prep wat homework..saya prep dengar lagu sambil tdo..

pendek kata masa umur 14 tahun saya tak terfikir lagi nak ada suami+ nak kawen..tak ada rasa nak bertanggungjawab + rasa tak mampu lagi untuk pikul tanggungjawab..tambahan lagi masa umur 14 tahun saya "tak cukup umur" lagi..hahhaaa..memang sangat kanak2 laaaaa kan..


Salute kat 2 mempelai ni..dalam umur 14 tahun & 16 tahun diorang da kene pikul tanggungjawab besar..kene jaga & hormat antara 1 sama lain..bagi saya, agak susah nak sesuaikan diri dengan perubahan yang agak besar yang akan bagi kesan sepanjang hidup..Selamat pengantin baru..semoga kekal dan bahagia dunia akhirat..

agak2 kalau time umur 14 tahun dulu saya mintak dengan umi nak kawen ape la agak2 jawapannya??????kalau sekarang dalam usia 25 tahun ni pun rasanya kalau mintak nak kawen umi belum tentu cakap YES..hahhahaa.. (umiiii..nak kawen)



No comments: